Maso nebo sója? aneb Souvislosti s ženskou plodností pohledem západu a východu 1. část

Dnes ráno jsem trochu nervózní. Mám schůzku s klientkou, která mi do telefonu řekla, že se jí nedaří otěhotnět a ráda by se mnou probrala svůj jídelníček. A jen tak mimochodem se zmínila, že je asi půl roku vegetariánka. Uff, mám stažený žaludek už jen z představy, jak náš rozhovor bude asi probíhat.

Mnohdy se to vyvíjí asi takto: „Doufám, že mě nebudete nutit jíst maso, to já už nikdy nedám do pusy. Mám k tomu svoje důvody. Nejradši mám sójové výrobky – sójové „maso“, tofu a piju sójové mléko, to je zdravé.“

Západní pohled

Takže velký nádech a jdu vysvětlovat. To, že jste vegetariánka, je samozřejmě vaše rozhodnutí, které mně nepřísluší hodnotit. V žádném případě vás nebudu přemlouvat, aby jste to změnila. Dám vám však informace, které vám pomohou se v této problematice zorientovat a možná potom přijmete jiná rozhodnutí. Budeme se bavit o sóji, které je ve vaší stravě opravdu hodně. Také se zmíním o živočišných potravinách, kterých naopak jíte málo.

Sója

Sója není místní potravina, není to tradiční potravina ani v celé Evropě. Je to luštěnina charakteristická pro Asii a pro naše „evropské“ tělo, je ze všech luštěnin nejhůře stravitelná.

Sója obsahuje sloučeniny, které v těle napodobují hormon estrogen. Pokud jsou hladiny estrogenů v těle příliš vysoké, může to způsobit mnoho problémů s plodností, jak u žen, tak u mužů. Existuje mnoho vědeckých studií, které ukazují na souvislost mezi vysokou konzumací sóji a snižujícím se množstvím spermií u mužů. U žen nadměrná konzumace sóji přispívá ke vzniku tzv. „estrogenové dominance“, která bývá příčinou potíží s otěhotněním.

Pokud se žena nachází ve stavu estrogenové dominance, může jí tento stav způsobit široké spektrum zdravotních problémů jako jsou např.:

  • Endometrióza
  • PCOS (syndrom polycystických vaječníků)
  • Nepravidelný menstruační cyklus
  • Cysty na vaječnících
  • Anovulační cykly
  • Premenstruační syndrom
  • Přibírání na váze

Všechny luštěniny a ve skutečnosti všechny obilniny, semena a luštěniny, v sobě obsahují antinutrienty, což jsou látky rostlinného původu, jejichž cílem je zabránit předčasnému vzklíčení  semene. Tyto látky udržují semeno uzavřené a při požití blokují vstřebávání živin.

Pokud používáme větší množství různých luštěnin a semínek a nevíme, jaká je jejich správná příprava, dochází k velkému zatížení našeho zažívání a postupně začínáme mít nedostatek minerálů, které jsou pro plodnost rozhodující.

Správná příprava luštěnin by obvykle měla zahrnovat namáčení, protože blokátory živin se vylouhují do vody. Voda, ve které byly luštěniny namočeny se poté vylije a tak se těchto antinutrientů zbavíme.

Průmyslová výroba tofu, sójového „masa a mléka“ tyto správné postupy nedodržuje, to znamená, že tyto produkty se nevyrábí ze sóji, která byla namáčena. Luštěnina se rovnou uvaří, obsahuje tudíž všechny antinutrienty, uvařená se rozmačká a dále průmyslově zpracovává. Všechny nefermentované sójové výrobky obsahují všechny látky, které by tam být neměly.

Rozdíl mezi evropským a asijským zpracováním sóji je značný. V Asii se soja používá a připravuje v podobě speciálních produktů, velmi často se fermentuje, dělá se z ní miso, tempeh, natto nebo se z ní vyrábí různé sójové omáčky. Procesem fermentace dojde k odstranění antinutrientů.

A když si asiaté dávají nefermentované tofu, oni ho samozřejmě vyrábějí a jedí, ale v malém množství a používají ho jako přílohu nebo doplněk, čili na dochucení nějakého jídla, v žádném případě si z tofu neudělají steak.

My víme, že potřebujeme maso jako zdroj bílkoviny, nechceme ho jíst a potřebujeme ho něčím nahradit. Místo vepřového řízku si tedy mnoho lidí udělá “řízek” z tofu nebo sójového „masa“.

Mnoho estrogenů a antinutrientů, přijímaných konzumací velkého množství nefermentovaných sójových výrobků, je hlavním důvodem, proč způsobuje sója hormonální nerovnováhu a případné potíže při početí.

Maso a plodnost

Maso obsahuje kvalitní bílkoviny, které jsou základními stavebními kameny pro tvorbu hormonů. Při přípravě na těhotenství je však důležité konzumovat BIO maso i ostatní živočišné produkty.

Bio maso znamená, že zvířata byla krmena trávou na volných pastvinách a v zimě senem.

Konvenčně chovaná zvířata z velkochovů jsou mnohdy krmena geneticky modifikovanými (GMO) krmivy obsahujícími přidané hormony a antibiotika. Přítomnost antibiotik a hormonů v mase může mít vliv na hormonální rovnováhu a imunitu. Naproti tomu zvířata z ekologického zemědělství jsou krmena přirozenou stravou.

Tímto by mohlo povídání o mase a sóji skončit. Zde jsou informace, které jsem doposud podávala svým klientům, které jsem získala svým“západním způsobem vzdělání“. Přiznám se, že opravdu zapřísáhlé vegetariány se mi mnoho nedaří inspirovat, že v období příprav na početí, je dobré trochu bio masa do svého jídelníčku zařadit.

Nedávno jsem však zažila velký AHA moment, který doplnil do této skládačky další kousek, který tam velmi pevně zapadl a pomohl mi pochopit to, co západní pohled na výživu člověka nevysvětluje dostatečně.

IngaV únoru 2016 jsem absolvovala vzdělávací seminář Akademie léčivé výživy na téma „Ženské zdraví“, který vedla Inga Bylinkina, jedna z ředitelek a lektorek celostních wellnes technik Academy of Healing Nutrition v New Yorku.

Položila jsem Inze tyto otázky:

Jaký máte názor na konzumaci masa, sóji a sójových potravin ve vztahu k ženské plodnosti?

Je v pořádku nahrazovat bílkovinu masa bílkovinou ze sóji, když se žena snaží otěhotnět?

Dostalo se mi velmi obšírné odpovědi z pohledu východní filozofie a v souladu s učením TČM (tradiční čínské medicíny). Tato odpověď byla pro mě velkým AHA momentem a utvrzením toho, že informace, které předávám ženám ve svých knihách 8 pilířů zdravé ženské plodnostiProjím se k miminku aneb Baby Friendly Diet, jsou správné.

V první řadě je nutno říci, že maso se ničím nenahradí, neexistuje skutečná náhražka masa.

                                                                                                      Inga Bylinkina

Touto větou začala Inga odpověď na mé otázky. Také se vám to zdá příliš radikální? Noo, pochopila jsem, že Inga má z určitého úhlu pohledu pravdu. Pokud vás její východní pravda zajímá, těšte se na můj následující článek.

PS: Budu ráda, když se podělíte se mnou o své zkušenosti a názory ohledně sóji v diskusi pod článkem nebo na FB stránce Chci být máma

Kateřina Burešová
Jsem specialistka na výživu. Díky osobní zkušenosti s umělým oplodněním i přirozeným otěhotněním, pomáhám ženám i mužům cílenou a správně zaměřenou stravou zvýšit šance na přirozené početí miminka. Napsala jsem pro vás eBook 8 pilířů zdravé ženské plodnosti a eBook Projím se k miminku Můj příběh o dvou zázracích si můžete přečíst ZDE

Stáhněte si eBook Chci být máma

Stáhněte si eBook Jsem v hormonální (ne)rovnováze?

Vaše osobní údaje (jméno, e-mailová adresa) jsou u mě v bezpečí a budu je já Ing. Kateřina Burešová,  IČO: 88368068 na základě vašeho souhlasu zpracovávat podle zásad ochrany osobních údajů, které vycházejí z české a evropské legislativy.

Stisknutím tlačítka vyjadřujete svůj souhlas s tímto zpracováním potřebným pro zaslání eBooku a dalších newsletterů ode mě, které se budou týkat souvisejícího tématu.

Svůj souhlas můžete kdykoli odvolat kliknutím na tlačítko ODHLÁSIT v každém zaslaném e-mailu.

Komentáře