3 hlavní zabijáci hormonální rovnováhy

Zjistila jsem, že existují 3 věci, které zásadně ovlivňují všechny ženy a jejich hladiny hormonů. Jsou příčinou většiny našich potíží, ať už se jedná o migrény, potíže s menstruací, nadměrné ochlupení nebo padání vlasů, nepěkná pleť nebo nikdy nekončící boj s ručičkou na váze.

Když jsem se rozhodla skončit se svojí únavou, náladovostí, bolestivou a silnou menstruací, nafouklým a tlustým břichem, nejdřív jsem pátrala po důvodech své nerovnováhy. Proč se mi toto všechno děje? Co je příčinou toho, že se mnoho dní v měsíci cítím takto strašně?

Abych mohla začít léčit své tělo, potřebovala jsem znát „nepřítele“, se kterým jdu do boje.

V dnešním článku vás s těmito třemi zabijáky ženské hormonální rovnováhy seznámím. Potom můžeme společně začít zkoumat, co přesně nám způsobují a jak jde jejich negativní působení zvrátit.

Nepřítel číslo 1:     STRAVA

Většina mých klientek, které si ke mně přijdou pro radu, je přesvědčená, že jí poměrně zdravě. Jakmile si začneme povídat o hormonech, začne jim v plné síle docházet, že to co jíme, může být naším velkým přítelem a lékařem nebo také obrovským zabijákem rovnováhy.

Také patříte mezi moderní ženy, vychované v přesvědčení, že pro udržení krásné postavy potřebujete žít v modelu: JÍM MÉNĚ a CVIČÍM VÍCE? Máte zmáknuté nízkoenergetické diety, jíte nízkotučné potraviny a radikálně omezujete sacharidy nebo jste zapřísáhlé vegetariánky nebo veganky?

Proč tedy máte problém s únavou, nedostatek energie, padají vám vlasy a lámou se vám nehty, nemůžete otěhotnět a vaše menstruace rozhodně není zdravá, když přece jíte zdravě?

Hlavními stavebními kameny hormonů jsou tuk a bílkoviny. Bez těchto základních živin produkce hormonů živoří. Proto, pokud se už potýkáte s hormonální nerovnováhou, není pro vás rozhodně vhodná nízkotučná strava a v některých případech ani vegetariánská nebo veganská.

Nebo jste závislá na cukru, věčně bojujete s váhou (do této skupiny patřím i já :-))? Občas si střihnete nějakou tu dietku, ale často zase sklouznete k dortíkům a kávičkám s kamarádkami? Dost pravděpodobně řešíte syndrom polycystických vaječníků, sníženou činnost štítné žlázy, endometriózu, bolestivou menstruaci nebo jinou nerovnováhu.

Ať v současné době jíte, co jíte – VŽDY, když řešíte hormonální rovnováhu, je důležitá vyvážená hladina cukru v krvi. Regulace cukru v krvi má přímý vliv na hormony. A hladina cukru v krvi je regulována tím, co jíte.

Pokud ve vašem jídelníčku převažují jednoduché a průmyslově zpracované sacharidy nebo držíte nízkotučnou nebo nízkosacharidovou dietu, trpíte pravděpodobně nerovnováhou krevního cukru. Jedná se o narušení jednoho z nejdůležitějších hormonů v těle a tím je inzulín.

Nerovnováha inzulínu dál ovlivňuje estrogen a testosteron, to může vést k estrogenové dominanci, což znamená méně progesteronu ve vztahu k estrogenu, a můžete zažívat pocity podrážděnosti, úzkosti, nespavosti, citlivosti prsů a další.

Existuje jedna studie, která jasně prokazuje souvislost mezi konzumací cukru a hormonální nerovnováhou. Uvádí se zde, že ženy s PMS (premenstruačním syndromem) konzumují v průměru o 275% více rafinovaného cukru, než ty, které PMS nezažívají!

Nepřítel číslo 2:     STRES

Ať chceme nebo nechceme, faktem je, že žijeme v „mužském“ světě. My ženy, ale daleko citlivěji reagujeme na stres, než muži.

Problémem dnešní doby je, že převážná většina žen je přetížená chronickým stresem – nadměrně cvičíme, zkoušíme různé diety, máme nedostatek kvalitního spánku, budujeme kariéru, rodíme děti a pečujeme o rodinu, neumíme relaxovat nebo nám na to nezbývá čas.

Dokonce i nízké hladiny chronického (dlouhodobého) stresu mohou způsobovat zmatek ve vašich hormonech. Tělo se přednostně věnuje stresovému hormonu kortizolu namísto důležitých ženských hormonů estrogenu a progesteronu. To může vést k přibývání na váze, dominanci estrogenu, příznakům PMS a velkým výkyvům nálady.

Příliš mnoho kortizolu, produkovaného tělem dlouhou dobu, způsobuje rozpad svalů a jiných tkání, zamlžené myšlení a může vést k únavě nadledvinek, což je stav, kdy může trvat poměrně dlouhou dobu, než se z něj dostanete.

Stres také ovlivňuje plodnost. Existuje vědecká studie, kde ženy zatížené nejvyšší úrovní stresu, měly o 12% nižší schopnost přirozeně otěhotnět. Když jste pod tlakem stresu, vaše tělo dostává z mozku signál, že vaše prostředí není pro dítě bezpečné.

Tady mi jen tak mimochodem začíná dávat smysl věta, když se snažíte otěhotnět:

„Nesmíš na to myslet!“

Protože neustálé myšlení na to, že stále ještě nejste těhotná, vyvolává ve vašem podvědomí stres (i když si myslíte, že ne). Vaše tělo nedokáže oplodněné vajíčko přijmout, protože mozek vysílá informaci, že těhotenství je právě teď nebezpečné.

Nepřítel číslo 3:     ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Váš make-up, kosmetické výrobky osobní péče, materiály, které se dotýkají vašeho jídla a pokožky, hnojiva, přípravky proti škůdcům, barvy, laky na nehty a mnoho dalších věcí, které denně používáte, jsou napěchovány množstvím různých chemikálií, známých jako endokrinní (hormonální) disruptory.

Parabeny v kosmetických produktech, Bisfenol A v plechovkách, plastových lahvích, účtenkách, ftaláty v přípravcích osobní péče, triclosan v antibakteriálních mýdlech a další chemické látky, patří mezi viníky, kteří mohou mít dramatický vliv na hormonální rovnováhu a schopnost reprodukce.

TIP pro vyrovnání hladiny cukru v krvi:

Pro rovnováhu cukru v krvi je velmi důležitá SNÍDANĚ.

No, předpokládám, že toto není pro vás žádná převratná informace :-). Je však důležité, jaké živiny do své snídaně zařadíte, aby byla schopna udržet hormony v rovnováze.

Proto jsem pro vás napsala eBook SNÍDAŇOVÁ ŠABLONA pro HORMONÁLNÍ ROVNOVÁHU, který můžete získat ZDARMA ZDE

Zdroj:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3984126/

Kateřina Burešová
Jsem specialistka na výživu. Díky osobní zkušenosti s umělým oplodněním i přirozeným otěhotněním, pomáhám ženám i mužům cílenou a správně zaměřenou stravou zvýšit šance na přirozené početí miminka. Napsala jsem pro vás eBook 8 pilířů zdravé ženské plodnosti a eBook Projím se k miminku Můj příběh o dvou zázracích si můžete přečíst ZDE
Komentáře