První krok při vyrovnávání hormonální nerovnováhy

Cítíte se dobře, když jste “podrážděná”?

Znáte ten pocit, když se nestihnete ráno nasnídat a jste hladová, začnete se před obědem cítit rozzlobeně a podrážděně a jestli se hned nenajíte, tak…. bouchnete?

Rychle jdete na oběd a slupnete něco…. hmmm „výživného“ – vždyť je vám dneska tak „divně“ a dobré jídlo to určitě spraví. Prostě musíte jíst a jíst a pak se cítíte lépe. Jenomže za chvíli se dostaví únava a vy potřebujete šálek kávy, aby jste odpoledne neusnula na schůzce s klientem. No ke kávě se hodí něco sladkého, ale v práci máte jenom jednu sušenku nebo kousek čokolády.

Cestou domů z práce vás to doslova vcucne do cukrárny, kde si musíte dát s kamarádkou další kávu a velký čokoládový dort, protože už máte zase hlad. Nebo chuť? A v kavárně stejně nic jiného než dorty nemají. Tak co, když potřebujete ještě vydržet do konce dne?

Doma rychle partnerovi uvařit večeři, vyprat, vyžehlit, uklidit…. Zase nechal ležet ponožky na zemi v koupelně! Jste na něj opravdu nepříjemná. Takové maličkosti vás děsně dráždí. Nedej bože, že se bude chtít milovat…

Poznáváte se? Tento příběh možná trochu přehání, ale věřím, že mnoho z vás se v některých jeho částech trošku vidí.

Ano za tohle zvláštní „podrážděné“ chování žen může hormonální nerovnováha. Když jsme totiž vyvedené z rovnováhy, začneme toužit po cukru nebo kofeinu. Doufáme, že nám tito „pomocníci“ pomůžou udržet krok. Místo pomoci, ale jenom uvízneme v začarovaném kruhu a naše emoce a chutě jsou jako na horské dráze.

Pocit podráždění je jedním z nejčastějších příznaků nestability krevního cukru.

Takovýto typ nestability krevního cukru obvykle neprobíhá jen jeden den, ale po dobu několika týdnů a někdy i let, a to skutečně může způsobit problémy s vašimi hormony.

Přemýšlela jste někdy o jídle, jako o stavebním kameni pro vaše hormony?

Existuje nepřeberné množství různých diet, ale většina z nich vlastně není pro ženy vůbec vhodná. Většinou vyřazují nebo výrazně omezují příjem potravin, které ženské tělo potřebuje k podpoře hormonů.

Hormony regulují vše, co se děje s tělem – tělesnou teplotu, energetickou hladinu, chuť, metabolismus, naši náladu, libido, plodnost…

Pokud zažíváte problematické a bolestivé menstruace nebo řešíte nepravidelné cykly, trápíte se svojí závislostí na cukru, cítíte se vyčerpaná, prožíváte jakýkoliv druh přecitlivělosti nebo úzkosti, máte nízké libido, to vše je známka toho, že vaše hormony nejsou v rovnováze.

A právě v tuto chvíli je čas znovu přehodnotit, co leží na našem talíři!

Nebudeme tomu říkat DIETA. To je totiž slovo, ze kterého mně a určitě i vám naskakují pupínky.

JÍDLO PRO NAŠE HORMONY

Nejdůležitějším krokem k obnovení a udržení rovnováhy našeho těla je vytváření zdravých hormonů, podporovaných změnami ve stravě.

V tomto článku s vámi sdílím první krok, který můžete udělat, abyste pomohla vyvážit své hormony, bez ohledu na to, v jaké etapě svého života se nacházíte.

Ať už připravujete tělo na těhotenství, nebo už dítě máte, jestli máte PCOS, endometriózu nebo přecházíte do menopauzy. Pro všechny ženy je tím prvním krokem, začít vyrovnávat hladinu cukru v krvi.

Milé dámy, vyrovnaná hladina cukru v krvi je hodně užitečná i tehdy, když se zrovna s žádnými typicky „hormonálními“ problémy nepotýkáte. Všechny se cítíme líp, když máme hladinu cukru v krvi stabilní. Máme energii, cítíme se míň podrážděné a můžeme se dobře soustředit na všechny svoje denní úkoly.

Co v praxi znamená mít nevyváženou nebo vyváženou hladinu cukru v krvi? 

Nevyvážená hladina cukru v krvi

  • Často potřebuji cukr nebo kofein
  • Jsem náladová
  • Po probuzení se necítím odpočatá
  • Nikdy nemám dostatek energie, bez ohledu na to, kolik hodin spím
  • Špatně usínám
  • Zažívám pocity úzkosti a stresu

Vyvážený krevní cukr

  • Netoužím po energii z cukrovinek a kávy
  • Moje nálada je většinou stabilní a příjemná
  • Po probuzení se cítím plná energie, která mi vydrží celý den
  • Dobře usínám a spím, dokud mě ráno neprobudí budík
  • V průběhu dne se cítím klidná a vyrovnaná
  • Nemám žádné nebo jen malé bolestí při menstruaci

Jak můžeme vyvážit cukr v krvi?

1. Při každém jídle a svačině mějte talíř plný zdravých tuků, bílkovin a vlákniny. Výborný je k obědu třeba zeleninový salát s kuřecím masem nebo lososem, fazolemi nebo čočkou a avokádem. Ke svačině trochu mandlového másla a jablko. Čím víc budete jíst tímto způsobem, tím míň budete toužit po dortíku nebo chipsech.

2. Jezte tuk! A doprčic, úplně teď vidím, jak jste se lekla. Nemyslím ale tuk ze smažených hranolek nebo pečeného bůčku. Jezte zdravý tuk. Většina žen, s hormonální nerovnováhou jí opravdu malé množství zdravých tuků.

Celý život na nás z reklam útočí jogurty s 0% tuku. Jsme odmalička vychované, že tuku je potřeba se vyhnout, pokud chceme zůstat krásné a štíhlé. Je to ale jeden velký mýtus! Přestaňte se tuků bát. Příjem zdravých tuků může tvořit až 40% vašeho denního příjmu. Zařaďte pravidelně do svého jídelníčku avokádo, kokosový olej, kokosové máslo, olivový olej, olivy, ořechová másla, ořechy, máslo od volně se pasoucích krav a tučné ryby.

3. Sledujte se a zjistěte, po kterých potravinách a kdy máte dřív hlad. I když ovoce obsahuje vlákninu, ale pokud si ho dáte na odpolední svačinu, můžete po jídle cítit, že vás rozbolela hlava nebo že máte ještě větší hlad. Zkuste, jestli se to stane pokaždé a vyzkoušejte jinou svačinu nebo jinou kombinaci potravin.

4. Nevynechávejte jídlo. I když pospícháte, jste někde na cestách nebo ve stresu, najezte se. Obzvlášť v náročných situacích se může stát, že vaše hladina cukru v krvi klesne rychleji. Potom je dost pravděpodobné, že vymetete první cukrárnu, kterou cestou potkáte.

5. Pijte vodu, zřekněte se kofeinu a to hlavně ráno na lačno. Ráno se nejdřív napijte vody, pak snězte snídani. Teprve teď si můžete dopřát velmi malý šálek kávy bez mléka a bez cukru, pokud bez ní nemůžete žít. Nepijte nikdy kávu na prázdný žaludek. Tím rozhodíte hladinu cukru v krvi hned od rána a je to jedna z hlavních příčin, proč se pak celý den cítíte jak na horské dráze.

Do kabelky si kromě svačiny vezměte láhev čisté vody (a prosím, vyhoďte plastovou láhev a pořiďte si kvalitní skleněnou).

Navrhuji, začněte s těmito zdravými hormonálními tipy. Uvidíte, že po několika týdnech, jakmile bude vaše hladina cukru v krvi stabilnější, zjistíte, jak odlišná je vaše nálada, energetická hladina a chutě. Napište mi pod článek komentář, jaké změny jste provedla a jak se cítíte.

S láskou

Kačka 🙂

Kateřina Burešová
Jsem specialistka na výživu. Díky osobní zkušenosti s umělým oplodněním i přirozeným otěhotněním, pomáhám ženám i mužům cílenou a správně zaměřenou stravou zvýšit šance na přirozené početí miminka. Napsala jsem pro vás eBook 8 pilířů zdravé ženské plodnosti a eBook Projím se k miminku Můj příběh o dvou zázracích si můžete přečíst ZDE
Komentáře