LNĚNÉ SEMÍNKO Superpotravina nebo hormonální zabiják?

Miluju superpotraviny! Teda vlastně, nejím je jen tak.  Moc ráda si je přidávám do svých snídaní, ať už ve formě různých smoothies nebo kaší. Na superpotravinách mě baví, že díky nim, dokáže člověk doplnit do těla daleko rychleji různé vitamíny, minerály, antioxidanty, enzymy, zdravé tuky, vlákninu a další prospěšné látky. Mezi mou oblíbenou superpotravinu patří taky lněná semínka.

Ale, je tu jedno ALE!

I přes spoustu důkazů, že lněná semínka jsou silnou superpotravinou, ukazuje se, že mohou být pro určité lidi nebezpečné.

Lněná semínka řadí mezi superpotraviny jejich obsah:

  • vitamínů – B1, B2, B3, B5, B6, E;
  • minerálů – vápník, železo, hořčík, mangan, fosfor, draslík, selen, zinek;
  • omega 3 mastných kyselin;
  • lignanů;
  • a vlákniny.

To „ALE“ jsou lignany

Lignany jsou rostlinné chemikálie, patřící do skupiny fytoestrogenů, které se nachází ve vláknině lněných semen. Fytoestrogeny mají schopnost v našem těle napodobovat hormon estrogen. A tady je ten zakopaný pes.

Kdo se v tom má vyznat?

Když jsem hledala na internetu informace o lněném semínku, narazila jsem na dost protichůdné informace. Spousta soukromých blogů, ale i množství vědeckých studií doporučuje pravidelnou konzumaci lněných semínek, právě pro jejich protizánětlivé účinky díky vysokému obsahu omega 3 mastných kyselin.

Obrovským benefitem této potraviny je vláknina, která přispívá k lepšímu trávení, upravuje hladinu cukru v krvi. Konzumací lněných semínek pomůžete regulovat cholesterol, podpoříte hubnutí. Semínka působí preventivně proti rakovině prsu a zmírňují návaly horka při menopauze.

Řada zahraničních článků a studií ale naznačuje, že by lněná semínka měla být užívána s maximální opatrností ženami, které jsou určitým způsobem „hormonálně citlivé“, a to právě kvůli obsahu lignanů, dále ženami užívajícími estrogeny (antikoncepce a HRT), těhotnými a kojícími.

Je prokázáno, že lněné semínko může zvýšit riziko krvácení, obzvlášť v kombinaci s léky proti bolesti jako je Ibuprofen. To může zhoršovat stavy a příznaky u žen s endometriózou.

Našla jsem také spoustu studií, jejichž cílem bylo zjistit, jestli konzumace fytoestrogenů zvyšuje nebo snižuje riziko vzniku rakoviny vaječníků, prsu a dělohy. Výsledky těchto studií nejsou jednoznačné. Některé výzkumy zjistily snížení rizika s vyšším příjmem fytoestrogenů, jiné výzkumy naznačují, že u některých lidí může riziko příjmu „falešných“ hormonů převážit nad jejich výhodami.

Jak se k tomu postavit?

Je jasné, že vědci budou muset provést další rozsáhlé výzkumy, aby nám do této problematiky vnesli víc jasna. Pořád věřím, že lněná semínka jsou superpotravinou. A přikláním se k názoru, že osoby „hormonálně citlivé“ by měly být opatrné při zařazování této superpotraviny do svého jídelníčku.

Kdo je osoba hormonálně citlivá

Tento seznam jsem převzala z www.universityhealthnews.com. Tyto univerzitní noviny jsou zdrojem zdravotních doporučení od nejuznávanějších amerických zdravotních škol.

  • Ženy, které mají v anamnéze rakovinu prsu, vaječníků nebo dělohy

Fytoestrogeny, kromě schopnosti imitovat hormon estrogen, také způsobují růst prsní tkáně, proto se jejich konzumace nedoporučuje ženám s již vyléčenou rakovinou prsu.

  • Ženy, které mají mutaci genu BRCA1 nebo BRCA2

Ženy s jednou z těchto mutací mají až 80% pravděpodobnost, že někdy během svého života onemocní rakovinou prsu, proto by se měly vyhnout fytoestrogenům včetně lněných semínek a sóji.

  • Ženy s anamnézou endometriózy nebo syndromu polycystických vaječníků (PCOS)

Endometrióza i PCOS jsou hormonálně podmíněné stavy a proto se konzumace fytoestrogenů nedoporučuje.

  • Ženy užívající antikoncepční pilulky nebo jakýkoliv typ hormonální substituční léčby (HRT)

Antikoncepce i HRT obsahuje estrogen, takže fytoestrogeny mohou narušit nebo zesílit jeho účinek.

  • Ženy těhotné nebo kojící

Ve studiích na zvířatech bylo prokázáno, že fytoestrogeny ze lněných semen způsobují vývojové abnormality plodu a jsou spojeny se zvýšenou náchylností k rakovině u dětí.

  • Malé děti

Fytoestrogeny se nedoporučují pro malé děti. Místo lněného semínka použijte rybí tuk jako zdroj omega 3 mastných kyselin.

  • Dospívající dívky a ženy mladší 30 let

Dívky a ženy do 30 let mohou konzumovat fytoestrogeny v omezené míře (1 – 2x týdně), lněné semínko by se nemělo objevit v jídelníčku každý den.

Pro koho jsou naopak lněná semínka velmi zdravá

  • Ženy po menopauze a ženy s nedostatkem estrogenu

Ženám pomáhají fytoestrogeny  při léčbě symptomů menopauzy, především návalů horka a jako prevence osteoporózy.

  • Muži s anamnézou onemocnění prostaty, včetně rakoviny

3 polévkové lžíce mletého nebo drceného semínka denně snižují riziko rakoviny prostaty.

  • Ženy a muži s anamnézou cukrovky, vysokého cholesterolu nebo obezity

Lněná semínka pomáhají regulovat hladinu cukru v krvi, snižovat LDL cholesterol a podporují úbytek hmotnosti.

Čtyři pravidla na závěr

Když jsem četla seznam hormonálně citlivých osob, byla jsem opravdu naštvaná. Lněná semínka jsou opravdu moje oblíbená. Sama mám endometriózu, a patřím teda do skupiny žen „hormonálně citlivých“.

Endometrióza je považovaná za nevyléčitelnou nemoc, ale já se cítím dobře, nemám v současné době žádné její příznaky. A protože nic není černé ani bílé (a ti vědci stejně pořádně neví J), rozhodla jsem se řídit informovaným selským rozumem. Jím lněná semínka 2 – 3x týdně, protože poslední dobou se u mě začínají objevovat spíš menopauzální příznaky. Zvýšila jsem příjem rybího tuku.

Použila jsem čtyři pravidla, která učím i své klientky:

1) Individuální přístup

Vždy přemýšlejte, jaké zdravotní omezení máte a jestli opravdu daná potravina je pro vás tak SUPER, stejně jako pro vaši sousedku, která s ní má tak báječné výsledky.

2) Všeho s mírou

Jídelníček má být pestrý, to znamená, že žádná potravina by se v něm neměla vyskytovat každý den. Pokud si nejste jistá, jestli jsou lněná semínka pro vás to pravé, určitě se neváhejte poradit se svým lékařem nebo dobrým výživovým poradcem.

3) Otestujte, co vám sedí

V diskuzi na blogu Endo Empowered Melissy Turner psaly některé ženy s endometriózou, že lněná semínka jedly v dobré víře, že jim s touto nemocí dokážou pomoci, jakmile je vysadily, zaznamenaly velké zlepšení svých obtíží. Na jiném blogu o adenomyóze jsem četla příspěvek ženy, která tvrdí že jedině lněná semínka dokáží zkrotit její ukrutné bolesti.

4) Najděte náhradu

Omega 3 mastné kyseliny jsou pro „hormonálně citlivé“ ženy opravdu velmi důležité a proto nestačí semínka jen vyřadit ze svého jídelníčku. Pokud budete chtít příjem lněných semínek snížit nebo úplně vyloučit najděte si za něj náhradu. Vynikajícím zdrojem omega 3 mastných kyselin je rybí tuk, ryby žijící ve studených vodách (losos, sardinky, makrely), chia semínka a vlašské ořechy.

Milé ženy testujte! Pokud žádné obtíže nemáte přijměte informované rozhodnutí. Pokud patříte do skupiny „hormonálně citlivých“ žen a přesto máte pocit, že vám lněné semínko prospívá – testujte! Každá jsme jiná a na každou z nás zabírá trošku něco jiného.

Prosím napište mi do komentářů pod článek vaši zkušenost se lněným semínkem. Opravdu mě to zajímá a chci mít takový svůj malý výzkum.

Děkuji, s láskou

Katka

 

Zdroje:

Kateřina Burešová
Jsem specialistka na výživu. Díky osobní zkušenosti s umělým oplodněním i přirozeným otěhotněním, pomáhám ženám i mužům cílenou a správně zaměřenou stravou zvýšit šance na přirozené početí miminka. Napsala jsem pro vás eBook 8 pilířů zdravé ženské plodnosti a eBook Projím se k miminku Můj příběh o dvou zázracích si můžete přečíst ZDE
Komentáře